Leader Online Logo

Πολιτικό μάρκετινγκ: Το Διαδίκτυο προσφέρει μεγαλύτερη απήχηση με λιγότερο κόστος

Tου Σίμου Κοσμετάτου

Το πολιτικό μάρκετινγκ έχει βρει μια νέα εφαρμογή αξιοποιώντας τις τεχνολογίες του διαδικτύου. 

Πλέον οι πολιτικοί ακολουθούν νέα κανάλια επικοινωνίας παρόμοια με αυτά που εφαρμόζουν οι εταιρείες και οι επιχειρήσεις για να αυξήσουν το πελατολόγιο τους.

Τα τελευταία χρόνια, το Digital Marketing κερδίζει έδαφος ως μέσο στην πολιτική επικοινωνία καθώς πλέον οι ψηφοφόροι «συχνάζουν» στα sites, τα social media και τις διαδικτυακές κοινότητες.

Γι αυτό παρατηρείται ολοένα και περισσότεροι πολιτικοί, νέοι και παλαιότεροι, να διατηρούν το δικό τους blog, να ενημερώνουν την πολιτική ιστοσελίδα τους και να δραστηριοποιούνται ενεργά στα περισσότερα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (facebook, twitter).

Οι πολιτικοί αξιοποιούν το Ίντερνετ για να επικοινωνήσουν το μήνυμά τους, τις θέσεις και την εικόνα τους, όπως ακριβώς κάνουν οι εταιρείες που διαφημίζουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους για να αυξήσουν τις πωλήσεις και τα κέρδη τους.

Ο βασικός στόχος είναι η καμπάνια του κάθε πολιτικού να «περνάει» σαφές μήνυμα προς τους πολίτες που ψηφίζουν, το οποίο να αποτυπώνεται στο μυαλό και να πείθει ώστε να «μεταφράζεται» σε ψήφους κατά την εκλογική διαδικασία.

Μεγάλη διασπορά με μικρό budget

Τα blogs, τα sites και τα social media τείνουν να αντικαταστήσουν τις παραδοσιακές πολιτικές επικοινωνίας -τις συγκεντρώσεις σε δημόσιους χώρους, τις αφίσες στους δρόμους, τις ομιλίες της προεκλογικής περιόδου.

Οι πολιτικοί και τα κόμματα που εκπροσωπούν προτιμούν το Ίντερνετ διότι μέσω αυτού η προβολή τους απλοποιείται, γίνεται πιο οικονομική και τους δίνει τη δυνατότητα να απευθυνθούν σε μεγαλύτερο κοινό.

Οι διαφημιστικές πλατφόρμες του Facebook και της Google διαθέτουν στοιχεία όπως δημογραφικά δεδομένα, ενδιαφέροντα, συνήθειες που αποτελούν χρυσάφι στα χέρια ενός έμπειρου πολιτικού.

Μέσω Facebook μπορείς να στοχεύσεις άτομα σε συγκεκριμένη περιοχή (πχ. Χολαργός) που έχουν συγκεκριμένη ηλικία και ενδιαφέρονται για συγκεκριμένο ή αντίπαλο κόμμα.

Είναι δηλαδή εύκολο σε κάποιον πολιτικό που κατεβαίνει για δήμαρχος να στοχεύσει γυναίκες 45-55 στο Χολαργό που ενδιαφέροντα για το Χ ή Ψ κόμμα.

Μπορεί μάλιστα να κάνει στοχεύσεις ανάλογα με το αν ο χρήστης έχει προηγουμένως επισκεφτεί την ιστοσελίδα του ή το Facebook Page, αν έχει σχολιάσει, αν έχει στείλει μήνυμα κλπ.

Οι προχωρημένες στοχεύσεις αυτών των μέσων τα κάνουν πραγματικά ακαταμάχητα καθώς γλιτώνουν χρόνο και χρήμα.

Αρκεί η διαδικασία ελέγχου και παραμετροποίησης να έχει γίνει αρκετά νωρίτερα.

Είναι γνωστό άλλωστε πως οι προεκλογικοί προϋπολογισμοί για την προβολή πολιτικών προσώπων έχουν σημειώσει ραγδαία πτώση λόγω της οικονομικής κρίσης και τα «ταμεία» των κομμάτων δεν μπορούν να στηρίξουν όπως πριν από λίγα χρόνια τις καμπάνιες των υποψηφίων.

Ένας άλλος λόγος για τον οποίο παρατηρείται στροφή των πολιτικών προς τα ψηφιακά κανάλια επικοινωνίας είναι το γεγονός ότι το νεανικό κοινό «κυκλοφορεί» στο Διαδίκτυο.

Τα social media συνιστούν χώρους κοινωνικής συνάθροισης για τους νέους ψηφοφόρους και οι πολιτικοί έχουν την ευκαιρία να προσεγγίσουν μεγάλο πλήθος νέων πολιτών με αμεσότητα και διαδραστικότητα.

Οι περισσότεροι πολιτικοί διατηρούν μία ή και παραπάνω σελίδες στο δημοφιλές Facebook, για να επικοινωνούν τη δραστηριότητά τους συνήθως με οπτικοακουστικό υλικό.

Διαθέτουν προφίλ στο Twitter μέσω του οποίου ανακοινώνουν, σχολιάζουν και τοποθετούνται σε ζητήματα της επικαιρότητας και κάποιοι, πιο εξοικειωμένοι, έχουν λογαριασμούς και στο Instagram, το LinkedIn, το YouTube.

Τι χρειάζεται να περιλαμβάνει το πολιτικό μάρκετινγκ

Ιστοσελίδα

Ο πολιτικός χρειάζεται να έχει μια τεχνολογικά άρτια ιστοσελίδα που να λειτουργεί ως το ψηφιακό πολιτικό του γραφείο.

Έχει τη δυνατότητα να προβάλλει τον εαυτό του και το πολιτικό κόμμα που εκπροσωπεί, να κοινοποιεί τις θέσεις και τις δράσεις του και να επικοινωνεί με τους πολίτες που επιθυμούν να έρθουν σε επαφή μαζί του.

Η ιστοσελίδα πρέπει να βγαίνει ψηλά στη Google (SEO) σε λέξεις που επιθυμεί.

Social Media

Είναι απαραίτητο για τον πολιτικό να διατηρεί λογαριασμούς στα social media ώστε να είναι παρών στους διαδικτυακούς χώρους όπου βρίσκονται οι πιθανοί ψηφοφόροι του.

Η ενίσχυση της διαδικτυακής παρουσίας του πολιτικού χρειάζεται να αποπνέει συνέπεια και επαγγελματισμό γι αυτό τη διαχείριση των λογαριασμών του αναλαμβάνουν ειδικοί στο Digital Marketing.

Newsletters

Επαγγελματίες αναλαμβάνουν να αποστέλλουν emails και newsletters σε στοχευμένο κοινό με ανακοινώσεις και διαφημίσεις του πολιτικού που εκπροσωπούν.

Μέσω αυτών γίνονται γνωστές οι δράσεις του πολιτικού, οι ανακοινώσεις και οι θέσεις του σε ζητήματα της επικαιρότητας.

Χάρη στα ψηφιακά εργαλεία, οι ειδικοί παρέχουν στον πολιτικό χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με τα emails που διαβάστηκαν από τους παραλήπτες ώστε να έχει μια πιο ξεκάθαρη εικόνα για τα ενδιαφέροντα των ψηφοφόρων.

Ο Σίμος Κοσμετάτος είναι Google Partner PREMIER, SEO Expert & Digital Marketing Strategist.